Hajó adásvételi szerződés – jogi követelmények és praktikus útmutató
Miért nélkülözhetetlen a hajó adásvételi szerződés?
A hajó vásárlása vagy eladása során a jogbiztonság és a jogi átláthatóság érdekében elengedhetetlen az adásvételi szerződés írásba foglalása. Ez a dokumentum nemcsak a vételár és a felek közti megállapodás feltételeit rögzíti, hanem nélkülözhetetlen a tulajdonjog hatósági átvezetéséhez is. A szerződés nélkül a hajó lajstromában nem módosítják a tulajdonos személyét, így a vevő nem válik jogszerű tulajdonossá.
Jogszabályi hátterek és változások 2021-től
Január 1-jét követően magánszemélyek közötti kishajó adásvétel esetén elegendő egy teljes bizonyító erővel bíró magánokirat, amelyet két tanú aláírása hitelesít. Céges ügyekben ezzel szemben továbbra is ajánlott az ügyvéd által ellenjegyzett szerződés alkalmazása, amely a hatósági átvezetések során biztonságot jelent. A hajózási hatóság kizárólag olyan dokumentumokat fogad el, melyek megfelelnek a formai és tartalmi előírásoknak.
A szerződés alapadatai – felek és azonosító információk
A dokumentumnak tartalmaznia kell mind az eladó, mind a vevő teljes körű azonositó adatait; magánszemély esetén név, születési adatok, anyja neve, lakcím, állampolgárság szerepel megfelelő helyen. Jogi személy vásárlásakor a cég neve, székhely, cégjegyzékszám és képviselő neve kötelező elem. A szerződésnek oldalszámozott formában minden lapját alá kell írni a feleknek és tanúknak, akik nevüket és címüket is feltüntetik a jogbiztonság érdekében.
További részletekért fordulj hozzánk bizalommal emailben vagy hívd a +36 30 080 6400 telefonszámot!
A hajó pontos beazonosítása szerződésben
A szerződésben szerepelnie kell a hajó lajstromszámának, testazonosítási számának, motorszámának, valamint az úszólétesítmény típusának és gyártójának. Ezek az adatok a hajólevélből kerülnek ki, és gyakran ellenőrzésre is sor kerül a hajón fizikailag, hogy egyezzen a papírokkal. A tulajdoni hányadot szintén rögzíteni kell, különösen, ha a hajó több tulajdonos közös tulajdona.
A vételár és fizetési feltételek részletezése
A szerződésnek tartalmaznia kell a vételár pontos összegét, fogalmazva forintban. Ha részletfizetés vagy előleg történt, azt és kondícióit külön is pontosan rögzíteni kell. A fizetés módja lehet készpénz vagy átutalás; ha letéti megállapodás is készült, annak feltételeit is bele kell foglalni. A feleknek rögzíteniük kell a birtokbaadás időpontját és az átadott okmányok listáját.
A hajó állapota és tehermentességi nyilatkozat
Fontos, hogy az eladó nyilatkozzon arról, hogy a hajó teher- és igénymentes, vagy ha vannak ismert hibák, azok részleteit a szerződésben szerepeltesse, és a vevő azokat igazoltan elfogadja. Ha az állapotért garanciát vállal, annak körülményei és hatálya is épüljön be a szerződés szövegébe, ezzel véve elejét későbbi jogi vitáknak.
Tulajdonjog átírása és határidők
Az eladó hozzájárulása szükséges ahhoz, hogy a hajózási hatóság a vevő javára a tulajdonjogot bejegyezze. A vevőnek a szerződés megkötésétől számított 30 napon belül kell az átvezetést kezdeményezni a megfelelő hatóságnál. Ez a határidő jogvesztő, így elmulasztása a tulajdonjog átvezetésének meghiúsulását eredményezheti, ami ismételt ügyintézést igényel.
Tanúk vagy ügyvéd szerepe a szerződésben
Magánszemélyek közötti ügylet esetén két tanú aláírása elegendő, akik címmel és névvel igazolják a dokumentum létrejöttét. Céges tranzakciók vagy külföldi felek esetén látványosan ajánlott a szerződés ügyvéd által ellenjegyzett formában történő elkészítése. Szakértő bevonása jelentősen csökkenti az elutasítás vagy hiányosság miatti hivatalos visszajelzések esélyét.
Hogyan kerüld el a formális hibákat?
A magyar jogszabályok szigorúan előírják: a szerződés minden oldalát alá kell írni a feleknek és tanúknak, a lapok sorszámozottak legyenek, és az üres oldalak is kezelve legyenek (átívelés aláírással). A félreütések, kézírásos javítások csak minden fél aláírásával válnak érvényessé. A vételár kikötését rendezettként javasolják, mivel az elutasítják a letéti vagy függő feltételek szerinti szerződéseket.
Milyen előnyöket biztosít egy jól elkészített szerződés?
Egy pontosan és hiánytalanul megírt szerződés hozzásegít a jogi tisztasághoz, tárgyilagossághoz és a zökkenőmentes tulajdonjog átvezetéshez. Megvédi a feleket a későbbi félreértésektől, növeli a hatósági jóváhagyás esélyét, valamint csökkenti a speciális esetekben felmerülő ügyintézési költségeket és halasztásokat.
Hajó adásvételi szerződés minta
Az interneten számos adásvételi szerződésminta elérhető, azonban célszerű olyan dokumentumot választani, amely megfelel a jelenleg érvényben lévő jogszabályok formai és tartalmi előírásainak. Egy hibásan kitöltött vagy hiányos szerződés esetén a hajózási hatóság elutasíthatja annak elfogadását, ami azt eredményezheti, hogy a tulajdonjog nem kerül bejegyzésre a hajólevélbe.
Több száz kishajó adásvételében működtünk már közre – legyen szó egyszerű, magánszemélyek közötti ügyletről, uniós országból származó hajó behozataláról, vizsgáztatásról vagy akár finanszírozási lehetőségekről. Ha szeretnéd elkerülni a buktatókat, és biztosra mennél a hajózási hatóságnál, vállaljuk az adásvétel teljes körű lebonyolítását, akár soron kívüli ügyintézéssel és gyorsított hajólevél-kiállítással is.